فرصت‌های مطالعاتی

مرکز حافظ‌شناسی در کنار فعالیت‌های گوناگونی که دارد، زمینه‌ای را نیز برای فرصت‌های مطالعاتی (داخلی و خارجی) فراهم آورده است. فرصت‌های مطالعاتی بستری مناسب برای استفاده‌ی پژوهشگران و حافظ‌پژوهان از امکانات علمی مرکز (استادان متخصص، منابع کتابخانه‌ای و…) در جهت ارتقای توانمندی‌ها و مهارت‌های آنان است. این فرصت‌ها در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت (یک ماه تا سه ماه)، میان‌مدت (سه ماه تا شش ماه) و بلندمدت (شش ماه تا ۲۴ ماه) قابل اجراست. افراد متقاضی می‌توانند درخواست‌های خود را برای استفاده از دوره‌های فرصت‌ مطالعاتی، به مرکز حافظ‌شناسی ارائه دهند. شورای علمی مرکز پس از بررسی تقاضاها، نتیجه را به افراد متقاضی اعلام می‌کند و در صورت موافقت با او قرارداد امضا می‌کند.


دو فرصت مطالعاتی برای استادان ترکیه:

 ۱. آقای دکتر گورجان شوکت آوجی اوغلو، عضو هیئت علمی دانشگاه سلجوق، در مهر ۱۳۹۷ برای گذراندن دوره‌ی شش‌ماهه‌ی فرصت مطالعاتی به مرکز حافظ‌شناسی و دانشگاه شیراز آمدند و از ۵ مهرماه ۱۳۹۷ فعالیت‌های پژوهشی خود را با موضوع «جامعه‌شناسی شعر حافظ » زیر نظر دکتر کاووس حسن‌لی، استاد کرسی پژوهشی حافظ، آغاز کردند و با بهره‌گیری از امکانات موجود در مرکز حافظ‌شناسی و دانشگاه شیراز، تا پایان اسفند ۱۳۹۷ کار خود را ادامه دادند. درنهایت، بعد از اتمام موفقیت‌آمیز طرح پژوهشی خود در فروردین ۱۳۹۸ به قونیه و به دانشگاه محل خدمت خود بازگشتند.

 ۲. خانم دکتر غمزه گزم، عضو هیئت علمی دانشگاه سلجوق، در مهر ۱۳۹۷ برای گذراندن دوره‌ی شش‌ماهه‌ی فرصت مطالعاتی به مرکز حافظ‌شناسی  و دانشگاه شیراز آمدند و از ۵ مهرماه ۱۳۹۷ فعالیت‌های پژوهشی خود را با موضوع «زیبایی‌شناسی شعر حافظ و مقایسه‌ی آن با شعر سعدی» زیر نظر دکتر کاووس حسن‌لی، استاد کرسی پژوهشی حافظ، آغاز کردند و با بهره‌گیری از امکانات موجود در مرکز حافظ‌شناسی و دانشگاه شیراز، تا پایان اسفند ۱۳۹۷ کار خود را ادامه دادند. درنهایت، بعد از اتمام موفقیت‌آمیز طرح پژوهشی خود در فروردین ۱۳۹۸ به قونیه و به دانشگاه محل خدمت خود بازگشتند.


 نامه‌ی تشکر و قدردانی از مدیر مرکز حافظ شناسی‌:

جناب آقای دکتر کاووس حسن‌لی

مدیر محترم مرکز حافظ‌شناسی وکرسی پژوهشی حافظ

سلام بر شما

پس از اقامتی خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی در شیراز، به قونیه بازگشته‌ایم و تجربه‌ی ارزشمند این سفر، بهترین ره‌آورد ماست.
امکان حضور ما برای استفاده از فرصت مطالعاتی و تحقیق در «مرکز حافظ‌شناسی و کرسی پژوهشی حافظ» با لطف صمیمانه و پیگیری ویژه‌ی شما زودتر از آنچه انتظار داشتیم به‌دست آمد. حاصل این سفر، تألیف دو مقاله با موضوع «زیبایی‌شناسی در غزلیات حافظ و مقایسه‌ی آن با غزلیات سعدی با تکیه بر مضمون گل و بلبل» و «تجزیه و تحلیل کمی ارزش‌های اجتماعی در دیوان حافظ و رویدادهای اجتماعی در دوره‌ی حافظ» با نظارت و راهنمایی جناب‌عالی است که ان‌شاء‌الله در مجله‌های معتبر علمی ترکیه چاپ و منتشر خواهد شد.
در این مدت (از آغاز مهر تا پایان اسفند ۱۳۹۷) علاوه‌بر شرکت در بعضی از کلاس‌های درس شما، کلاس‌های حافظ‌خوانی در مرکز حافظ‌شناسی و نشست‌های علمی‌فرهنگی این مرکز، با تعدادی از استادان دانشگاه شیراز در رشته‌های «زبان و ادبیات فارسی» و «جامعه‌شناسی» و اعضای «مرکز حافظ‌شناسی» آشنا و از مهر و دانش آنان نیز بهره‌مند شدیم. همچنین در «مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه شیراز» فرصت آشنایی و ارتباط ما با فارسی‌آموزانی که به ایران سفر کرده‌اند و در این مرکز به تحصیل و آموختن زبان فارسی مشغولند فراهم شد.
به پاس این دستاوردهای ارزشمند و خاطرات شیرین، از شما که تلاش و همت‌تان در گسترش و معرفی زبان و ادبیات فارسی ارزشمند و ستودنی‌ست و حضور و انجام تحقیق ما در سایه‌ی لطف و دانشتان میسر شد، فروتنانه سپاس‌گزاریم. همچنین از همکاران شما در «مرکز حافظ‌‍‌‌شناسی» و بخش «زبان و ادبیات فارسی» و دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی نیز تشکر می‌کنیم.
امیدواریم با لطف و همکاری دوسویه، زمینه‌های بهره‌مندی استادان و دانشجویان دانشگاه‌های شیراز و ترکیه از دانش و پژوهش یکدیگر فراهم شود.

دکتر غمزه گیزم آوجی اوغلو، رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی
دانشیار گورجان شوکت آوجی اوغلو، رشته‌ی جامعه‌شناسی
دانشگاه سلجوق قونیه، ترکیه