دکتر کاووس حسن‌لی ظهر سه‌شنبه ۱۵ مهرماه در جمع خبرنگاران با گرامی‌داشت یاد پزشکان، پرستاران و همه‌ی کسانی که روزهای تلخ کرونایی در سراسر جهان برای بهبود حال مردمِ گرفتار تلاش می‌کنند و از جان خود مایه می‌گذارند، اظهار کرد: با توجه به شرایط پیش‌آمده در کشور مرکز حافظ‌شناسی نیز مانند بسیاری دیگر از نهادهای فرهنگی، ناگزیر فعالیت‌هایش را به بسترهای مجازی منتقل کرده‌است. کلاس‌های هفتگیِ حافظ‌شناسی، نشست‌های ماهانه‌ی تخصصی و فعالیت‌های گوناگون پژوهشی از آن جمله‌اند. همچنین مرکز حافظ‌شناسی در این مدت با درک شرایط ویژه‌ی کشور، برای تولید آثاری هنری در قالب‌های گوناگون از جمله موشن‌گرافی و انیمیشن اقدام کرده است.

استاد دانشگاه شیراز در ادامه با بیان اینکه شعر حافظ، شعری‌ست پر از امید و انرژی که همواره مخاطبان خود را به شکیبایی در برابر دشواری‌ها فرامی‌خواند افزود: گویی حافظ همین امروز با ما و در میان ما زندگی می‌کند و شاهد این بلای فراگیر جهانی است که می‌گوید: مزاج دهر تبه شد در این بلا حافظ/ کجاست فکر حکیمی و رأی برهمنی. بنابراین اگر شعر حافظ شعری همه‌زمانی و همه‌مکانی است، باید اکنون از راه‌های مناسب و با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید برای رساندن پیام‌های او به مردم جهان اقدام کنیم.

وی با یادآوری اینکه ۲۰ مهر در تقویم ملی ایران به نام حافظ مزین شده است، گفت: به این مناسبت بسیاری از نهادها، موسسه‌ها، مراکز علمی و آموزشی در داخل و خارج ایران خوشبختانه برنامه‌هایی را در پیوند با حافظ تدارک می‌بینند؛ برخی از آن‌ها با مرکز حافظ‌شناسی در ارتباط هستند و بسیاری دیگر نیز خود با ارادت به حافظ برنامه می‌سازند. مرکز حافظ‌شناسی از همه‌ی کسانی که در سراسر جهان برای شناخت حافظ و گسترش شعر و اندیشه او گام برمی‌دارند، سپاس‌گزار است و فعالیت‌های همگان را ارج می‌نهد و قدر می‌داند.

دکتر حسن‌لی در ادامه اظهار داشت: برنامه‌های اصلی یادروز امسال در چند روز برگزار می‌شود: شنبه ۱۹ مهرماه، با آئین گشایش بیست و چهارمین یادروز حافظ آغاز می‌شود و تا ۲۳ مهرماه ادامه خواهد داشت. این برنامه‌ها با پشتیبانی و بسترسازی شرکت دانش‌بنیان «ابر دراک» و دانشگاه شیراز در سطح بین‌المللی منتشر می‌شود و خوشبختانه امکان بهره‌گیری همگان، فراهم شده است. مرکز حافظ‌شناسی هر سال موضوعی را برای برنامه‌های علمی یادروز حافظ اعلام می‌کند و از حافظ‌پژوهان و دوست‌داران حافظ می‌خواهد در پیوند با آن موضوع به پژوهش بپردازند. حاصل بخشی از این پژوهش‌ها در مراسم علمی یادروز حافظ ارائه می‌شود. در سال‌های گذشته موضوعاتی مانند نسخه‌های دیوان حافظ، شرح‌های نوشته شده بر دیوان حافظ، ترجمه‌های شعر حافظ به زبان‌های مختلف، حافظ و قرآن، زیبایی‌شناسی شعر حافظ، تاثیرپذیری‌ها و تاثیرگذاری‌های حافظ و مانند این‌ها موضوع علمی یادروز بوده و در کانون توجه حافظ‌پژوهان قرار داشته است.

مدیر مرکز حافظ‌شناسی با اشاره به موضوع نشست‌های علمیِ بیست‌وچهارمین یادروز حافظ، یعنی «بررسی، نقد و آسیب‌شناسی کارنامه‌ی حافظ‌پژوهی» افزود: این برنامه‌ها برای مخاطبان گوناگون از تنوعی نسبی برخوردار است؛ برای نمونه، استاد بهاالدین خرمشاهی «بعضی از مهم‌ترین مرجع‌های حافظ‌پژوهی» را معرفی خواهد کرد و دکتر میرجلال‌الدین کزازی درباره‌ی «دوگانه‌گرایی ایرانی در سروده‌های حافظ» سخن خواهد گفت. وی هم‌چنین از سخنرانی دکتر محمود فتوحی رودمعجنی با عنوان «حافظ در چهارسوی نظریه‌های ادبی» خبر داد و گفت: دکتر سودابه نوذری پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری درباره‌ی حافظ را با رویکردی انتقادی بررسی و آسیب‌شناسی می‌کند و دکتر محسن معینی از رویکردهای کلی به شخصیت و شعر حافظ (از سال ۱۳۰۰ تا امروز) گزارشی تحلیلی ارائه خواهد داد. دکتر رضوانی، پروفسور حجابی کرلانقیچ، دکتر اکرمی، پروفسور عدنان قره اسماعیل اغلو، دکتر کافی و دکتر حسینی دیگر سخنرانان یادروز امسال خواهند بود.

به گفته‌ی دکتر حسن‌لی، برنامه‌های یادروز حافظ در سال ۱۳۹۹ نیز مانند سال‌های گذشته با همراهی و همکاری اعضای ستاد یادروز حافظ برگزار می‌شود.