کارگاههای آموزشی
ازجمله اقدامات آموزشی مرکز حافظشناسی-کرسی پژوهشی حافظ، برگزاری کارگاهها و دورههای حافظخوانی و حافظپژوهی، برای گروههای مختلف جامعه است.
این کارگاهها در مقاطع مختلف، با همکاری استادان برگزیدة حافظپژوه و با رویکردهای متنوع برگزار میشود. این ایجاد تنوع نیز، در پاسخ به نیاز و سلیقة عموم علاقهمندان به شعر و هنر حافظ بوده است.
برخی از کارگاههای برگزار شده:
ردیف | نام کارگاه | مدرس | مخاطبان | زمان |
۱ | درسگفتارهاي حافظشناسی | دکتر جواد دهقانیان | دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران | زمستان ۹۹ |
۲ | سفر به دنیای حافظ | دکتر سمانه اسدی | نوجوانان ۹ تا۱۲ سال | زمستان ۹۹ |
کارگاه آموزشی «درسگفتارهاي حافظشناسی»
درسگفتارهاي حافظشناسی برای دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران، با حضور جمعی از دانشجویان علاقهمند به حافظ در زمستان ۱۳۹۹ برگزار شده است.
در این درس گفتارها که در قالب يک دورهی شش جلسهای برگزار میشود، دانشجویان با جنبههای مختلفي از شعر و اندیشهی حافظ به شرح زیر آشنا میشوند:
۱- حافظ و روزگارش: درک تاریخ عصر حافظ تأثیر مستقیمی بر فهم شعر او دارد؛ از اينرو بهمنظور آشنایی با شرایط تکوین و پیدایش شعر حافظ و درک تأثیر مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر شعر او، نخست عصر حافظ بررسی شده و اشارات تاريخي و شیوهی بازنماییهای وی از وقایع این عصر پرآشوب تبیین میشود.
۲ – تکوين ادبي شعر حافظ: در این گفتار به نقش شعراي متقدم در پیدایش شعر حافظ و تعاملات وي با ديگر شعرا اشاره تلاش میشود با مقایسهی اشعار حافظ و دیگر شعرا جايگاه هنري وي تشریح گردد.
۳- شخصیتها و کلمات کليدي شعر حافظ: یکی از اجزاء مهم روایت، شخصیتپردازی است. شعر حافظ اگرچه روایت در معنای خاص آن نیست؛ اما سرشار از عناصر روایی و شخصيتهايي است که در شعر او هويت ميگيرند. در این گفتار، مهمترین شخصیتها، تیپها و کلمات کليدي شعر وی تبیین میشود.
۴ – حافظ و امر زیبا: شعر حافظ مختصات جمالشناسی خاصی دارد که آن را از دیگر شعرای ایرانی متمایز میسازد. امر زیبا چه از منظر فلسفی و چه از منظر ادبی، ازجمله دلنگرانیهای حافظ است.
۵- حافظ و طنز: طنز در شعر حافظ جایگاه ویژهای دارد؛ نگاه رندانه و محافظهکارانهی حافظ به فلسفه، مقولات دینی و سیاسی گونهای از طنز پنهان و ظریف را در شعر وي ایجاد کرده که بدون توجه و درک آن، بخش مهمی از فهم ما از شعر وی ابتر و ناقص خواهد ماند.
۶ – حافظ و روزگار ما: شعر حافظ تا روزگار ما همچنان زنده و ماندگار است. شواهد متعدد و قابل مشاهدهاي نشان میدهد که شعر وی در حیات اجتماعی ما همچنان ساری و جاری است و مانند رشتههایي نامرئی اجزاء وسیع و گستردهی فرهنگ و تاریخ ایرانیان را به هم پیوند میزند. در این گفتار، علاوهبر بررسی این فرضیه به میراث حافظ برای نسل امروز و چگونگی بهرهگیری بهتر از این ظرفیت فرهنگی پرداخته میشود.
کارگاه آموزشی «سفر به دنیای حافظ»
دورهی حافظشناسی برای نوجوانان ۹تا۱۲سال با همکاری کتابخانهی حافظیهی شیراز، وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی استان فارس، با حضور ۵۰نفر از نوجوانان علاقهمند به حافظ در زمستان سال ۱۳۹۹ برگزار شده است.
در این دوره، نخست به بیان مفاهیم کلی موجود در اشعار حافظ و سپس تبیین لغوی و تحلیل محتوایی اشعار حافظ متناسب با شرایط سنی نوجوانان پرداخته میشود.
تحلیل خویشاوندی حافظ با موسیقی
/در اخبار /توسط nasirpoorسیصدوبیستونهمین نشست حافظانهی مرکز حافظشناسی و کرسی پژوهشی حافظ، با عنوان «تحلیل خویشاوندی حافظ با موسیقی»، روز دوشنبه ٢٥آذرماه ۱۳۹۸، در مجموعهی غزل تالار حافظ برگزار شد.
در این مراسم که با همکاری ادارهی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و مرکز پژوهشهای زبان و ادب فارسی دانشگاه شیراز و حضور جمعی از دانشگاهیان و اهالی فرهنگ و ادب کشور برگزار گردید، دکتر مسیح افقه، استاد دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، از ظرفیت موسیقایی شعر حافظ برای ساختن تصنیف سخن گفت و از رهگذر این مطلب، یکی از دلیلهای جاودانگی شعر حافظ را کاوید.
ایشان به رویکرد بسیاری از حافظپژوهان نسبت به گرایش حافظ به موسیقی اشاره کرد و گفت: بسیاری از مطالعات گذشته در زمینهی ارتباط حافظ با موسیقی، براساس بررسی اوزان عروضی، شناسایی تناوب هجاها و استفاده از واژگانی است که احتمالا در میان نوارندگان و یا موسیقیدانان همعصر حافظ مرسوم بوده است.
دکتر افقه تصریح کرد: نمیتوان بهطور قطع و بهیقین اظهار کرد که جاگذاری واژگان مرتبط با موسیقی در شعر حافظ، بنیان فنی از دیدگاه موسیقایی دارد؛ چراکه امروز، مختصات موسیقی عصر او، از نظر دیدگاه فنی، بهطور کامل مشخص نیست.
وی افزود: برای توصیف علمی یک موسیقی، مؤلفههای متعددی را باید تعریف کرد. اما دلایل کافی برای اثبات وجود موسیقی آوازی (مانند آنچه در ردیف دستگاهی کنونی ایران وجود دارد) در دست نیست. در حقیقت نمیتوان استیلای موسیقی آوازی را، همانند آنچه امروز استفاده میشود، قطعی دانست.
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز گفت: شاید دیدگاه کنسونانس واژگانی، بتواند تا حد شایان توجهی، معرف ذوق موسیقایی حافظ باشد؛ چراکه بررسی این مؤلفه، مستقیما به شناسایی فونتیک (آواشناسی) واژگان بهکار رفته در شعر حافظ و در ادامه به بررسی استفاده از واژههای یکسیلابی و دوسیلابی میپردازد. واژههایی که انطباق قابل توجهی در تلفیق با موسیقی دارند.
ایشان ادامه داد: از آنجایی که در نظام موسیقی کنونی ایران، آواز ایرانی، بهعنوان یکی از شاخصترین بخشهای موسیقی کلاسیک کشور ماست، بررسی تطبیقی ابیات مختلف غزلیات حافظ و موسیقی امروز ایران، بیانگر ظرفیت شایان توجه واژههای شعر حافظ، از نظر بافت فونتیکی بهکارگرفته شده با موسیقی است.
دکتر افقه تشریح کرد: استفاده از واژههایی مانند “می”، “یار”، “که” بهعنوان مثالهایی از واژگان یکسیلابی و واژههایی مانند “جهان”، “نسیم”، “بیا” که واژگان دوسیلابی هستند، در غزلیات حافظ زیاد شنیده میشود. این مثالها نشاندهندهی آن است که واژههای اشاره شده و مانند آن (که در دیوان حافظ بسیار به چشم میخورد) با هرنوع از عناصر زمانی موسیقایی، قابلیت تلفیق دارند.
وی افزود: باتوجه به اینکه موسیقی ایران از زمان حافظ (قرن هشتم) تا کنون در حال تغییرات و دگردیسیهای بسیاری بوده است، بیان این فرض که در طی این زمان، شعر حافظ، در موسیقی دورههای مختلف تاریخی ایران استفاده میشده است، چندان دور از ذهن نیست.
ایشان ادامه داد: در حقیقت، موسیقی ایران، همانند یک مقوله با خصلت کاملا سیالگونه رفتار کرده است.
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: استفادهی حافظ، از واژههای یکسیلابی و دوسیلابی، امکان تلفیق شعر و موسیقی را بهمیزان چشمگیری افزایش داده است که با هرگونه تغییر ساختاری در موسیقی کلاسیک ایران، قابلیت تلفیق دارد.
دکتر افقه تصریح کرد: باید بر این نکته تأکید داشت که این بهکارگیری واژههای یادشده و مانند آن، مطلقا به ذوق موسیقایی سراینده بازگشت میکند؛ تاحدیکه این تفکر به ذهن راه مییابد که احتمالا حافظ خود غزلیات خود را میخوانده و یا به خوانندگان زمان خود میسپرده و پس از تلفیق، احتمالا تصحیح نیز انجام میداده است و این رویکرد برخی از موسیقیدانان ایران است.
استاد دانشگاه آزاد، در پایان، باری دیگر تأکید کرد: با شناسایی کنسونانس واژگانی شعر حافظ، میتوان ابیات موسیقیپذیر غزلیات حافظ را شناخت و ظرفیت موسیقایی شعر حافظ برای ساختن تصنیف و از رهگذر این مطلب، راز جاودانگی غزلهای حافظ را واکاوی کرد.
دفتر بیستم حافظپژوهی
/در دفتر /توسط nasirpoorدفتر نوزدهم حافظپژوهی
/در دفتر /توسط nasirpoor