کارگاههای آموزشی
ازجمله اقدامات آموزشی مرکز حافظشناسی-کرسی پژوهشی حافظ، برگزاری کارگاهها و دورههای حافظخوانی و حافظپژوهی، برای گروههای مختلف جامعه است.
این کارگاهها در مقاطع مختلف، با همکاری استادان برگزیدة حافظپژوه و با رویکردهای متنوع برگزار میشود. این ایجاد تنوع نیز، در پاسخ به نیاز و سلیقة عموم علاقهمندان به شعر و هنر حافظ بوده است.
برخی از کارگاههای برگزار شده:
ردیف | نام کارگاه | مدرس | مخاطبان | زمان |
۱ | درسگفتارهاي حافظشناسی | دکتر جواد دهقانیان | دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران | زمستان ۹۹ |
۲ | سفر به دنیای حافظ | دکتر سمانه اسدی | نوجوانان ۹ تا۱۲ سال | زمستان ۹۹ |
کارگاه آموزشی «درسگفتارهاي حافظشناسی»
درسگفتارهاي حافظشناسی برای دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران، با حضور جمعی از دانشجویان علاقهمند به حافظ در زمستان ۱۳۹۹ برگزار شده است.
در این درس گفتارها که در قالب يک دورهی شش جلسهای برگزار میشود، دانشجویان با جنبههای مختلفي از شعر و اندیشهی حافظ به شرح زیر آشنا میشوند:
۱- حافظ و روزگارش: درک تاریخ عصر حافظ تأثیر مستقیمی بر فهم شعر او دارد؛ از اينرو بهمنظور آشنایی با شرایط تکوین و پیدایش شعر حافظ و درک تأثیر مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر شعر او، نخست عصر حافظ بررسی شده و اشارات تاريخي و شیوهی بازنماییهای وی از وقایع این عصر پرآشوب تبیین میشود.
۲ – تکوين ادبي شعر حافظ: در این گفتار به نقش شعراي متقدم در پیدایش شعر حافظ و تعاملات وي با ديگر شعرا اشاره تلاش میشود با مقایسهی اشعار حافظ و دیگر شعرا جايگاه هنري وي تشریح گردد.
۳- شخصیتها و کلمات کليدي شعر حافظ: یکی از اجزاء مهم روایت، شخصیتپردازی است. شعر حافظ اگرچه روایت در معنای خاص آن نیست؛ اما سرشار از عناصر روایی و شخصيتهايي است که در شعر او هويت ميگيرند. در این گفتار، مهمترین شخصیتها، تیپها و کلمات کليدي شعر وی تبیین میشود.
۴ – حافظ و امر زیبا: شعر حافظ مختصات جمالشناسی خاصی دارد که آن را از دیگر شعرای ایرانی متمایز میسازد. امر زیبا چه از منظر فلسفی و چه از منظر ادبی، ازجمله دلنگرانیهای حافظ است.
۵- حافظ و طنز: طنز در شعر حافظ جایگاه ویژهای دارد؛ نگاه رندانه و محافظهکارانهی حافظ به فلسفه، مقولات دینی و سیاسی گونهای از طنز پنهان و ظریف را در شعر وي ایجاد کرده که بدون توجه و درک آن، بخش مهمی از فهم ما از شعر وی ابتر و ناقص خواهد ماند.
۶ – حافظ و روزگار ما: شعر حافظ تا روزگار ما همچنان زنده و ماندگار است. شواهد متعدد و قابل مشاهدهاي نشان میدهد که شعر وی در حیات اجتماعی ما همچنان ساری و جاری است و مانند رشتههایي نامرئی اجزاء وسیع و گستردهی فرهنگ و تاریخ ایرانیان را به هم پیوند میزند. در این گفتار، علاوهبر بررسی این فرضیه به میراث حافظ برای نسل امروز و چگونگی بهرهگیری بهتر از این ظرفیت فرهنگی پرداخته میشود.
کارگاه آموزشی «سفر به دنیای حافظ»
دورهی حافظشناسی برای نوجوانان ۹تا۱۲سال با همکاری کتابخانهی حافظیهی شیراز، وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی استان فارس، با حضور ۵۰نفر از نوجوانان علاقهمند به حافظ در زمستان سال ۱۳۹۹ برگزار شده است.
در این دوره، نخست به بیان مفاهیم کلی موجود در اشعار حافظ و سپس تبیین لغوی و تحلیل محتوایی اشعار حافظ متناسب با شرایط سنی نوجوانان پرداخته میشود.
امروزه بیش از همیشه به ادبیات و هنر نیازمندیم: دومین سخنرانی مدیر مرکز حافظشناسی در استرالیا برگزار شد
/در اخبار /توسط nasirpoorدومین جلسهی سخنرانی دکتر کاووس حسنلی، استاد دانشگاه شیراز و مدیر مرکز حافظشناسی، با عنوان «فرهنگ مدارا در ادبیات فارسی» روز یکشنبه ۴ آگوست ۲۰۱۹ (سیزده مرداد ۱۳۹۸) در شهر آدلاید استرالیا برگزار شد.
در این نشست، دکتر حسنلی جهان امروز را جهانی دیگرگونه خواند که مردم آن، بیش از همیشه به درک متقابل و پذیرش آرای گوناگون نیاز دارند. در گوشه و کنار جهان امروز، کسانی هستند که همچنان با خشکمغزی و کوردلی تنها خود را صاحب
حق گمان میکنند و با خشونت و تعصب و انفجار و انتحار در پی کشتار و نابودی دیگرانند. صاحبان قدرت و سلطه نیز با آتشافروزیهای پیدرپی هر روز بر طبل چنگ میکوبند و گوشهای از جهان را به آشوب میکشند. در این میان، رسانهها نیز، بسیار بیش از آنکه صحنههایی از همدلی و آشتی و مدارا را به نمایش بگذارند، از جنگها و درگیریها و خشونتها گزارش میدهند. امروزه متاسفانه صدای جنگ و دشمنی در جهان بسیار بلندتر از صدای صلح و آشتی به گوش میرسد. از همین روست که جهان امروز بیش از همیشه به پیوند و همدلی فرهنگوران نیاز دارد. پیوند میان اهل هنر و ادب کشورهای گوناگون و مبادلات تجاری گسترده میان بازرگانان و ارتباطات ورزشی میان ورزشکاران راههای مناسبتری برای پیشگیری از جنگ و خشونت است.
وی در ادامه افزود: بسیاری از اختلافهای خانوادگی، قومی، محلی، منطقهای، سیاسی و مانند اینها تنها در اثر سوءتفاهمهایی بیپایه و سطحینگریهایی بیریشه پدید میآیند.
به قول مولانای بزرگ:
چونکه بیرنگی اسیر رنگ شد / موسیی با موسیی در جنگ شد
چون به بیرنگی رسی کان داشتی/ موسی و فرعون دارند آشتی
اگر زمینههای گفتوگو فراهم باشد، اگر درک متقابل پدید بیاید، اگر ظرفیت شنیدن آراء مخالف بالا برود، بسیاری از سوءتفاهمهای خانوادگی و محلی و قومی و سیاسی برطرف میشود. اگر سیاستمداران شعار آشتی میدهند و بهدنبال منافع شخصی و حزبی و گروهی هستند، اما فرهنگوران، ادیبان و هنرمندان آشتی را برای آشتی و همدلی را برای همدلی میخواهند. بسیاری از سردمدارن و سیاستمداران جهان ممکن است بر سر زبانشان آشتی و همدلی باشد، اما در میان جانشان اغلب جنگ و دشمنیست.
یادمان باشد هنر (موسیقی، نقاشی، سینما و ادبیات)، زبانی بینالمللی دارد. همچنان که ورزش (و تجلی آن در مسابقات گوناگون)، میتواند از ابزارهای کارآمد گفتوگو و مفاهمه باشد. امروزه بیش از همیشه به ادبیات و هنر نیازمندیم. هنر و ادبیات چشم ما را به جهانی دیگر باز میکنند. میتوانند ما را از جهان موجود بیرون ببرند و در جهانی که برساختهی هنرمند است، غرق کنند. ما تا زمانی که در آن جهان برساخته زندگی میکنیم، از گرفتاریهای فراگیر این جهان آزادیم. حتی اگر نخواهیم همواره در آن جهان هنری بمانیم و خود را ملزم به درک جهان موجود میدانیم، دستکم برای رها شدن از اینهمه تکرار مکررات، نیاز به اندکی تنوع، اندکی استراحت و اندکی تفریح داریم که با جابهجا شدن و رفتن بدان جهان میتوانیم به آن دسترسی پیدا کنیم. حال این هنر و این ادبیات هرچه متعالیتر باشد، ما را متعالیتر میکند. اگر علم و تکنولوژی و فناوری ما را به پیش میبرند، هنر و ادبیات میتوانند ما را بالا ببرند. اگر تکنولوژی سرعت میدهد، هنر و ادبیات جهت میبخشند. انسانی که با هنر و ادبیات بیارتباط است، به همان اندازه از ملاطفت، ملایمت، مدارا و سازگاری بیبهره میماند.
استاد دانشگاه شیراز همچنین تأکید کرد: متون ارزشمند ادبی ما، پر از پیامهای همدلانه و مفاهیم انساندوستانه است. یکی از راههای تقویت همدلی و تمرین مدارا، درنگ شایسته در مفاهیم آشتیجویانهی همین متون ارزشمند است. از سوی دیگر بازگشت به جهان گذشتگان هرگز شایستهی مردمان روشناندیش نیست. بهویژه آنکه در بهرهگیری از متون گذشته همواره باید به یاد داشته باشیم که در این متون آموزههایی هم هست که شایستهی انسان امروز نیست. نمیتوان همهی پسندها و خواستهای جهان امروز را از ادبیات گذشته انتظار داشت. برای نمونه: حقوق اجتماعی زنان، مفهوم دمکراسی، حق انتخابات آزاد و حقوق شهروندی و مانند اینها در متون گذشته غایبند. اما امروز ما بدون آنکه گذشتهگرایی کنیم و مانند واپسماندگان به جهان گذشته بازگردیم و جهان امروز را درنیابیم، میتوانیم از آن سرمایههای ارزشمند متناسب با موقعیت انسان معاصر بهرهمند باشیم.
مردم ایران سخنسرایان نامی بسیاری دارند که همواره در هویتبخشی و سربلندی آنان نقش داشتهاند. فردوسی، خیام، عطار، نظامی، مولوی، سعدی، حافظ و دیگران هر کدام بخشی از نیازهای فرهنگی ما را تامین میکنند. اگر تصور کنیم جامعه هم مانند یک بدن و یک جسم است، این بدن اجتماعی هم مانند بدن طبیعی ما نیاز به عناصر گوناگون دارد. بدن ما نیاز به انرژی، کلسیم، ویتامین و… دارد که هر کدام از طریقی تأمین میشود. بدن اجتماعی و اندام فرهنگی ما هم به همهی اینها نیاز دارد.
فردوسی بزرگترین سخنسرای حماسی ایران است. شیوهی حماسه سرایی شیوهی بیان مبارزه و جنگ و دلاوری و پایداریست؛ اما ما از سراسر شاهنامه صدای نیکاندیشی، بخشش و دادورزی میشنویم. فردوسی آسایش همگان را در دوستی، مهرورزی و یگانگی میداند.
در شاهنامه همواره نبرد میان تاریکی و روشنیست. نبرد میان ستم و داد. پهلوانان شاهنامه معمولا در جنگ پیشقدم نیستند. در برابر تجاوز و بیعدالتی میایستند و نبرد میکنند. مدارا با ستمکار و تجاوزگر!
پهلوان در فرهنگ ایرانی پیش از آنکه زورمند و جنگجو و ستیزهگر باشد، جوانمرد است. پهلوان باید به کمال برسد تا پهلوان شمرده شود. و کمال در رفتارهای انسانی و پرهیز از ظلم و ستم و آزار دیگران است.
فردوسی خردمندی، روشنایی و دادورزی را میستاید و همهی اینها مفاهیمی سازگار با خوی و منش انسانیست؛ در حالی که تجاوز و کشتار، خویی ددمنشانه است.
ادبیات فارسی در مجموع محتوایی انسانمدارانه دارد. در لابهلای متون ادبی پیامهای گوناگون انسانی و آموزههای فراوان معرفتی وجود دارد که میتواند برای بسیاری از مخاطبان امروزی هم راههایی از رهایی را نشان بدهد.
دیوان مولانا دیوان همدلی و الفت است، نه کتاب دشمنی و نفرت. دیوان سعدی دیوان نیکرفتاری و محبت است، نه کتاب جنگ و جنایت… زیرا ادبیات زبان همدلی است.
در آموزههای عرفانی جدا انگاشتن نفوس انسانی، موجب بروز صفت ناپسند خودپرستی میشود. اگر کسی به مقامی از معرفت برسد که همهی اجزا را در یک کل یگانه ببیند، دیگر جایی برای تفرقه و تفاوت باقی نمیماند و صلح و مدارا جایگزین آن میشود.
دکتر حسنلی در ادامه با بررسی نمونههایی از اشعار فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ و پیامهای آشتیجویانه و صلحطلبانهی آنها، آشنایی و نزدیکی به این متون را موجب تقویت منش سازگاری و خلق و خوی پیوند و صلح و شادی دانست و تأکید کرد که:
در هیچ جای دیوان حافظ به هیچیک از ادیان و آیینها و پیروانشان هیچ سخن ناروا و ناپسندی گفته نشده است. بلکه بر یگانگی و نبود تفاوت میان آنها پای فشرده شده است.
وی همچنین یادآوری کرد که عدالتخواهی، حقطلبی و حمایت از مظلوم نیز فضیلتی بسیار ارزشمند است. نمیتوان به بهانهی مدارا و آشتی، حقوق ستمدیده را فروگذاشت و به سمت ستمگر غلتید.
پیام استاد خرمشاهی به مناسبت انتخاب دانشنامه ی حافظ و حافظ پژوهی به عنوان کتاب سال حافظ
/در اخبار /توسط nasirpoorاستاد خرمشاهی در بیست وسومین مراسم یادروز حافظ امکان حضور نیافتند؛ اما فرزندشان آقای عارف خرمشاهی متن پیام ایشان را در آیین گشایش یادروز حافظ در شامگاه ۱۹ مهرماه به شرح زیر ایراد کردند:
با نام خدا کلام خویش آغازم چون ذره به سوی مهر در پروازم
افلاک اگر سیر کنم از آن است همشهری افتخاری شیرازم
تدبیر موافق چو بشد با تقدیر شد دایره المعارفی نو تحریر
نزدیک به سی تن از شما یار شدند شد بی زر و زور کامل و بی تزویر
با سلام به شما و سپاس از شما یاوران و دانشوران شیرازی
شکر، خدا را که در دل برادر دلبند و سرور دانشمند بنده، استاد والامقام دکتر کاووس حسنلی انداخت که خود و نزدیک به سی شخصیت علمی شیراز که اغلبشان حافظ پژوه و ادب شناس بودند به مدت نزدیک به چهار سال با ما یاری کردند تا این طرح به سامان و این شرح به پایان آمد. رواست اگر بروفق آیه ی قرآنی بگویید: هذه بضاعتنا ردّت علینا (اینک این سرمایه ی ما سوی ما بازآمده). به گفته ی حافظ،
روز هجران و شب فرقت یار آخر شد زدم این فال و گذشت اختر و کار آخر شد
آن همه ناز و تنعم که خزان می فرمود عاقبت در قدم باد بهار آخر شد
در شمار ارچه نیاورد کسی حافظ را شکر کآن محنت بی حد و شمار آخر شد
به تعبیر دقیقتر میتوان گفت در حدود یکچهارم این دانشنامهی حافظ و حافظپژوهی را همشهریان حافظ نوشتهاند:
ساقیا لطف نمودی قدحت پر می باد که به تدبیر تو تشویش خمار آخر شد
گفتنیها را و نیز فهرست نام همقلمان را در آغاز دانشنامه آوردهایم. از همکاران ثابت دانشنامه برای سپاس از یاریها و همکاریهایشان نام میبرم: آقایان دکتر عبدالله جاسبی، دکتر پژمان جعفری، دکتر سیدعلی موسوی گرمارودی، عارف خرمشاهی، رسول عسگری و سیدعباس سیدمحمدی و سرکار خانم فرشته حاتمیان.
از همهی عزیزان نویسندهی مقالات که بدون یاری آنها چنین طرحی به ثمر نمینشست، سپاسگزارم و آرزومندم که با همت شما عزیزان دانشنامهی سعدی که در حدودی نیمی از آن تألیف شده است، به ثمر برسد و انتشار یابد.
در پایان، گفتنی است که شما صاحبنظران و صاحبان تجربه میدانید که اینگونه کارها نیاز به همکاری گروهی دارد و ازسوی دیگر، کار گروهی دشواریهایی دارد که کار فردی ندارد. در حفظ خداوند باشید.
و سپاس در آغاز و انجام، خدا راست.
نشست ویژهی اعضای مرکز حافظشناسی در آستانهی مراسم یادروز حافظ برگزار شد
/در اخبار /توسط nasirpoorنشست ویژهی اعضای مرکز حافظشناسی در آستانهی مراسم یادروز حافظ برگزار شد
بعد از ظهر هفدهم مهرماه، آخرین نشست ویژه از سلسله نشستهای مرکز حافظشناسی در تدارک امور ویژهی بیستوسومین یادروز حافظ برگزار شد.
در این نشست، هر یک از اعضا نخست به گزارش فعالیتهای خویش در راستای فراهم کردن مقدمات مراسم از جمله امور مربوط به مهمانان، سالن برگزاری و… پرداختند. در ادامه به منظور هرچه بهتر برگزار شدن آیین گشایش و نیز نشستهای علمی، تقسیم کار مجدد میان اعضا انجام شد. این جلسه که با حضور و نظارت مدیر مرکز حافظشناسی صورت پذیرفت، از ساعت ۱۳ آغاز شد و در ساعت ۱۶ به پایان رسید.