پیام تسلیت مرکز حافظ‌شناسی در پی درگذشت زنده‌یاد دکتر احمد مدنی

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق         ثبت است بر جریده‌ عالم دوام ما

بانهایت تأسف و تأثر، خبر درگذشت زنده‌یاد دکتر احمد مدنی، پزشک و پژوهشگر حافظ‌دوست، جامعه علمی و فرهنگی کشور را سوگوار کرد.

شادروان دکتر مدنی با تألیف آثار خود در پیوند با حافظ مانند کتاب ارزشمند «طبیبانه‌های حافظ» و مقالاتی که برای مدخل‌های طبی در «دانشنامه‌ی حافظ و حافظ‌پژوهی» ازجمله «طبیب راه‌نشین»، «چشم بیمار»، «نور دیده»، «پرده‌ی گلریز» و… نوشته‌ است و همین‌طور پیشنهادهایی که برای تعبیر و تفسیر اشارات طبیبانه‌ی حافظ ارائه کرده، نام خود را به جاودانگی حافظ گره زده است.

روابط‌عمومی مرکز حافظ‌شناسی، درگذشت جاودان‌نام دکتر احمد مدنی را به خانواده محترم ایشان، جامعه پزشکی و دوستاران فرهنگ و ادب ایران تسلیت می‌گوید و برای ایشان، شادی روان و آمرزش الهی آرزو می‌کند.

به‌یقین، گشاده‌رویی و نام نیک ایشان در یادها ماندگار است.

گفتنی است، دکتر احمد مدنی فوق تخصص طب نوزادی و استاد پیشکسوت گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود که سال‌ها در شیراز به طبابت مشغول بود.

وی که از دوستاران فرهنگ و ادب ایران زمین بود، از خود آثار مختلفی در این زمینه به یادگار گذاشته است.

زنده‌یاد دکتر مدنی در کتاب «طبیبانه‌های حافظ»، اشارات حافظ به مفاهیم، اصطلاحات و باورهای طبی روزگار او بازنموده و بررسی کرده است. چاپ سوم این کتاب شامل 12بخش و 77مقاله‌ی مستقل در سال 1390منتشر شده است. در «طبیبانه‌های حافظ» بیماری‌ها، شیوه‌های پیشگیری و درمان، عطرها و مفرّحات، داروها و بعضی از شیوه‌های طبیبان که در شعر حافظ به‌کار رفته، با استناد به منابع معتبر پزشکی سده‌های پنجم تا هشتم و توضیح داده شده است. این توضیح‌ها و استنادات دقیق برای تعبیر و تفسیر بعضی از اصطلاحات و اشارات پزشکی در غزل حافظ، موجب گره‌گشایی از بعضی بیت‌ها می‌شود.

از ایشان به‌جز کتاب‌هایی در زمینه‌ی پزشکی و درمان کودکان، کتاب «سیمای صادق هدایت» و «زیر آسمان اصفهان؛ لهجه و آداب و سنن در اصفهان» نیز به یادگار مانده است که گواه علاقه و توجه ایشان به ادبیات فارسی و فرهنگ است.