سیصدوسی‌وهشتمین نشست مرکز حافظ‌شناسی  و کرسی پژوهشی حافظ:

«فناوری‌های نوین: افق‌های تازه در حافظ‌شناسی»

نشست تخصصی مرکز حافظ‌شناسی و کرسی پژوهشی حافظ با عنوان «فناوری‌های نوین: افق‌های تازه در حافظ‌شناسی» برگزار شد.

سیصدوسی‌وهشتمین نشست مرکز حافظ‌شناسی، با سخنرانی دکتر احسان رییسی (عضو هیأت‌علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان)، با محوریت موضوعی فناوری‌های نوین و افق‌های تازه در حافظ‌شناسی، روز سه‌شنبه ۱۵تیرماه ۱۴۰۰، به‌صورت مجازی برگزار شد.


در این نشست که به‌صورت اختصاصی، ویژه‌ی برخی از استادان، حافظ‌پژوهان و اعضای مرکز مرکز حافظ‌شناسی ترتیب یافت؛ دکتر کاووس حسن‌لی، مدیر مرکز حافظ‌شناسی با اشاره‌ به کارنامه‌ی بیست‌وپنج‌ساله‌ی مرکز حافظ‌شناسی و مرجعیت علمی و ضریب نفوذ آن در سطح ملی و بین‌المللی اظهار داشت: مرکز حافظ‌شناسی در طول سال‌های فعالیت خود، فعالیت‌های مؤثری داشته است که از آن جمله می‌توان به تجربه‌ی موفق برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی، نشست‌های علمی، ایجاد پژوهانه‌های حافظ و…. اشاره کرد. همین‌طور از دیرباز برنامه‌ریزی‌های متعددی در زمینه‌ی ایجاد بانک جامع حافظ‌پژوهی داشته و بدین‌منظور در مرکز اسناد و کتابخانه‌ی مرکز منابع خوبی در پیوند با حافظ اعم از کتاب، مقاله، نسخه‌های خطی و… گردآوری کرده است.

مدیر مرکز حافظ‌شناسی با اشاره به همکاری پیشین این مرکز با مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم اسلامی و تولید نرم‌افزار دانشنامه‌ی حافظ‌ اظهار داشت: از گذشته در تدارک ایجاد پایگاه‌هایی برای دسترسی بهتر و آسان‌تر افراد در زمینه‌ی حافظ و حافظ‌پژوهی بودیم و با توجه به این‌که مرکز حافظ‌شناسی برنامه‌های متنوعی برای فعالیت‌های مجازی و ایجاد سامانه‌ها و پایگاه‌های مختلف دارد، از آقای دکتر رییسی دعوت کرده تا با ایشان نیز مشورت داشته باشد.

دکتر حسن‌لی در پایان گفت: امیدواریم با بهره‌مندی از این نشست و نشست‌هایی از این دست در زمینه‌ی فناوری‌های نوین و افق‌های تازه در حافظ‌شناسی خدمات و دستاوردهای مفید دیگری بتوان به جامعه ارائه داد.

در ادامه‌ی این نشست، دکتر رییسی با بیان مقدمه‌ای درخصوص اهمیت دنیای مجازی و فناوری‌های نوین، هدف از پرداختن به موضوع فناوری‌هی نوین و پیوند آن با حافظ‌شناسی را پاسخگویی به خواسته‌ها و نیازها در زمینه‌ی حافظ‌پژوهی، احراز مرجعیت در فضای مجازی، برقراری ارتباطات ملی و بین‌المللی به‌صورت سیستماتیک، و اثرگذاری حداکثری در زمینه‌ی حافظ‌پژوهی عنوان کرد و افزود: متأسفانه در فضای مجازی، مرجعیت علمی در دست مراجع اصلی همچون مرکز حافظ‌پژوهی نیست؛ به‌همین دلیل امیدواریم این مرکز به‌عنوان مرجع اصلی حافظ‌پژوهی در کشور و همین‌طور در سطح بین‌الملل با ایجاد سامانه‌ها و ابزارهای هوشمند حافظ‌پژوهی، اهداف بیان‌شده را محقق سازد.

وی در ادامه به ارائه‌ی پیشنهادهایی درخصوص نمونه‌سامانه‌ها و ابزارهای هوشمند برای مرکز حافظ‌شناسی پرداخت و گفت: راه‌اندازی سامانه و ابزارهایی چون کتابخانه‌ی تخصصی حافظ‌، شبکه‌ی حافظ، شبکه‌ی حافظ‌شناسان دنیا، سامانه‌های هوشمند، سامانه‌ی جامع حافظ، اپلیکیشن کودکانه،‌ اپلیکیشن حافظ و دوره‌های MOOC  می‌تواند خدمات مؤثری به جامعه ارائه دهد.

در پایان این جلسه مقرر گردید سلسله‌جلساتی با حضور دکتر رییسی و شورای پژوهشی و مسؤولان مرکز حافظ‌شناسی به‌منظور نیازسنجی و بررسی ابزارهای موردنیاز مرکز حافظ‌شناسی از فناوری‌های نوین باتوجه به اسناد و داده‌های جمع‌آوری‌شده‌ی در این مرکز تشکیل گردد.