برگزاری دوره‌های تخصصی حافظ‌پژوهی در اندیشکده حافظ

مرکز حافظ‌شناسی  دوره‌ی جدید کلاس‌های حافظ‌خوانی و دوره‌های تخصصی حافظ‌پژوهی را از مهرماه برگزار می‌کند.

دکتر منیژه‌ عبدالهی، معاون آموزشی مرکز حافظ‌شناسی ضمن اعلام این خبر، به خبرنگاران توضیح داد: مرکز حافظ شناسی از سال 1375 بی‌وقفه دوره‌های مختلف حافظ‌خوانی و حافظ‌پژوهی را برای علاقه‌مندان حافظ‌پژوه برگزار کرده است  و جای خوشبختی بسیار است که تا کنون بیش از بیست هزار نفر در دوره‌های مختلف شرکت کرده‌ و از آن بهره‌مند شده‌اند. این دوره‌ها در سطوح مختلف برگزار می‌شود و مدرسان محترم هر کدام با رویکردهای متفاوت به مباحث حافظ‌پژوهی می‌پردازند و همین رویکردهای متنوع ضمن آن که به مباحث حافظ‌پژوهی از زاویه‌های گوناگون پرتو افکنده، این امکان را فراهم ‌آورده که حافظ‌آموزان انتخاب‌های متنوع‌تری داشته باشند و بتوانند از زوایای گوناگون حافظ را بشناسند. به‌ویژه از چندی پیش که دوره‌های موفق حافظ خوانی برای کودکان و نوجوانان برگزاری می‌شود، دامنه فرهنگ حافظ خوانی تا گروه‌های بسیار جوان‌تر نیز گسترده شده و به‌همت استادانی که در هر دو زمینه حافظ‌پژوهی و مطالعات ادبیات کودکان و نوجوانان صاحب تجربه و دانش هستند، این بخش با استقبال بسیاری روبه‌رو شده است.

وی افزود: در ایام وقفه‌ای که به‌دلیل بیماری همه‌گیر کووید و گونه‌های مختلف آن روی داد، فعالیت‌های بخش آموزش  مرکز حافظ‌شناسی در کنار دیگر قسمت‌ها، ادامه یافت و ترتیبی داده شد تا در طول این مدت کلاس‌ها به صورت مجازی، برگزار شود. به این ترتیب و دوست‌داران حافظ توانستند در طی این مدت، ارتباط علمی و عاطفی خود را با خواجه بزرگ هم‌چنان برقرار داشته باشند.

معاون آموزشی مرکز حافظ‌شناسی اعلام کرد: در دوره‌ی جدید که هشتادوسومین دوره‌ی کلاس‌ها خواهد بود، از مهرماه جاری آغاز خواهد شد و با پشت سر گذاشتن دشواری‌های بیماری همه‌گیر و بنا به درخواست مکرر حافظ‍آموزان، خوشبختانه دیگربار این کلاس‌ها به روال معمول به‌صورت حضوری، البته با رعایت جوانب بهداشتی، در مرکز حافظ‌شناسی در محل آرامگاه حافظیه برگزار خواهد شد.

وی از برگزاری حضوری کلاس‌ها ابراز امیدواری کرد و گفت: امید است این خدمت مرکز حافظ‌شناسی، موجب شود تا دوست‌داران حافظ و حافظ‌پژوهان برخوردار از فضای معنوی و فرهنگی و علمی این کلاس‌ها، به‌جز شنونده محض بودن که در محیط‌های مجازی خواه ناخواه حاکم می‌شود، از فضای گفت‌وگو و تبادل افکار و اندیشه‌ها که ویژگی کلاس‌های حضوری است بهره‌مند شوند.

وی در عین حال از برخی دست‌‌آوردهای برگزاری مجازی کلاس‌های حافظ‌خوانی اظهار رضایت کرد و توضیح داد: در طی مدت برگزاری مجازی کلاس‌ها، افزون بر آن که ارتباط عموم حافظ‌آموزان با حافظ و حافظ‌خوانی پایدار ماند که علاوه بر دانش‌اندوزی از نظر روحی و عاطفی نیز کمک شایانی بود، این توفیق دست داد که افزون بر حافظ‌پژوهان ساکن شیراز، گروهی از دوست‌داران شرکت در کلاس‌ها که خارج از شیراز زندگی می‌کنند یا در شیراز زندگی می‌کنند ولی به‌دلیل برخی تنگناهای شخصی موفق نبودند به‌صورت حضوری در کلاس‌ها شرکت کنند، بتوانند از این کلاس‌‌‌ها بهره‌مند شوند. برای تداوم بخشیدن به این ارتباط مؤثر و کارساز، نوید داده می‌شود که چند دوره محدود نیز هم‌چنان به صورت مجازی برای این دسته از علاقه‌مندان برگزار خواهد شد.

معاون آموزشی مرکز حافظ‌شناسی خبر داد: افزون‌بر این کلاس‌ها، از مهرماه جاری بخش آموزش مرکز حافظ‌شناسی در نظر دارد دوره‌های تخصصی‌تر حافظ‌پژوهی را در محل اندیشکده حافظ برگزار کند. هدف اصلی این دوره‌ها، ایجاد جریان‌های بحث‌ونظر درباره‌ی حافظ در حوزه‌های مختلف هنری و فلسفی، روان‌شناسی و به‌ویژه مکتب‌های ادبی جدید است که امید می‌رود به یاری استادان حافظ‌پژوه و صاحب‌نظران در این عرصه و همه‌ی دوست‌داران حافظ، تکاپوهای جدیدی در عرصه پژوهش‌های حافظ‌شناسی ایجاد شود.

وی گفت: چگونگی برگزاری این دوره‌ها نیز مطابق معمول از طریق رسانه‌های گروهی و پایگاه‌های اطلاع رسانی مرکز حافظ‌شناسی به اطلاع عموم خواهد رسید.

دکتر عبدالهی در ادامه بیان کرد: فرصت را غنیمت می‌شمارم و از تمام دوست‌داران حافظ  و علاقه‌مندان به گسترش مباحث حافظ‌پژوهی دعوت می‌کنم تا با ارائه نظرها و پیشنهادهای خود، ما را در برگزاری هرچه بهتر این دوره‌ها یاری دهند. بی‌گمان پیشنهادها و نظر‌های ارجمند کلیه دوستان و همکاران در این زمینه یاری‌رسان خواهد بود.