مرکز حافظ‌شناسی، آیین رونمایی و نقد کتاب «حافظ و رود جادو» را برگزار می‌کند

آیین رونمایی و نقد کتاب «حافظ و رود جادو» اثر دکتر فرزام پروا،‌ در سیصدوچهل‌ونهمین نشست علمی حافظانه مرکز حافظ‌شناسی برگزار خواهد شد.

به‌گزارش روابط عمومی مرکز حافظ‌شناسی، این نشست که به‌صورت حضوری ترتیب یافته است،‌ روز دوشنبه 24مردادماه، ساعت ۱۸:۳۰ در سالن غزل تالار حافظ برای عموم علاقه‌مندان برگزار خواهد شد.

دکتر مسعود حسینچاری،‌ استاد روان‌شناسی دانشگاه شیراز؛ دکتر جلیل اعتماد، پژوهشگر پسادکتری روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد و آقای منصور پایمرد، حافظ‌پژوه، به بررسی و نقد کتاب حافظ و رود جادو خواهند پرداخت و نویسنده‌ی کتاب نیز در این برنامه حضور خواهد داشت.

دکتر پروا در کتاب حافظ و رود جادو با رویکردی روانکاوانه به بررسی غزلیات حافظ پرداخته است و این کتاب با مقدمه‌ی استاد بهاءالدین خرمشاهی، حافظ‌شناس برجسته، به‌همت نشر نگاه منتشر شده است.

استاد خرمشاهی در وصف حافظ و رود جادو گفته است: «در یک کلام این کتاب به روان‌کاوی حافظ و روان‌کاوی‌های حافظ در اشعارش می‌پردازد و باب نویی در حافظ‌پژوهی عصر جدید گشوده است. سالیان سال بود که کتابی درباره‌ی اندیشه و هنر و درواقع شعر و شخصیت حافظ، به این ژرفی و حتی شگرفی نخوانده بودم».

گفتنی‌ست،‌ سیصدوچهل‌ونهمین نشست علمی مرکز حافظ‌شناسی-کرسی پژوهشی حافظ، با همکاری اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز برگزار می‌شود.

معرفی دکتر فرزام پروا:

دکتر فرزام پروا،‌ دانش‌آموخته‌ی دانشگاه تهران، روان‌پزشک و روانکاو است و آثار تألیفی چون کتاب‌های گمشده در آینه، خرافات، درس‌گفتارهای لکان و… را در کارنامه‌ی خود دارد. همچنین آثار ترجمه‌شده‌ای از او مانند ایتالو کالوینو، فروید، روستان و… منتشر شده است.

از دیگر آثار دکتر پروا می‌توان به مجموعه‌ی هفت‌جلدی باستان‌شناسی ادبی اشاره کرد که در انتشارات نگاه زیر چاپ است. حافظ و رود جادو جلد اول آن مجموعه است و جلدهای بعدی آن با عنوان «فردوسی و کاخ حیرت» و «عطار و عطر جنون» در دست چاپ هستند که با همان سبک و سیاق کتاب اول، از منظر روان‌کاوی مدرن به بررسی آثار بزرگان ادب می‌پردازند.